Nyah kamu, 13 Mei 1969!

Saya dilahirkan ke dalam sebuah Malaysia yang aman. Malaysia yang membangun dengan pesat, mengejar modenasasi dan begitu mengidamkan status negara kelas pertama. Saya membesar di dalam sebuah Malaysia yang majmuk dengan pelbagai bangsa dan agama, sebuah Malaysia yang pada dasarnya bertoleransi terhadap kepelbagaian yang ada di kalangan rakyatnya.

Saya lahir selepas tragedi 13 Mei 1969 berlaku. Akan tetapi, walaupun setelah berdekad lamanya, hari tersebut masih dijadikan momok yang kesannya dapat dirasakan sehingga kini.

Tidak ramai yang sebenarnya tahu apa yang sebenarnya berlaku pada hari itu. Apakah pencetus keganasan yang menyebabkan kita menumpahkan darah sesama kita?

Benar, terdapat “versi rasmi” peristiwa tersebut yang terkandung di dalam buku Sejarah sekolah dan diulang oleh para bijak pandai akedemik. Tetapi “versi rasmi” sesuatu peristiwa sejarah hanyalah naratif yang “dihalalkan” oleh mereka yang berkuasa.

Kita tidak dapat menafikan bahawa walaupun kita semua mengetahui kesan akibat peristiwa itu, tidak ramai yang tahu apakah sebenarnya penyebab peristiwa tersebut.

Tetapi dari masa ke semasa, kita diperingatkan akan keganasan yang tercetus akibat rusuhan kaum yang berlaku. Kita sering dibawa kepada suatu masa di mana anak Malaysia membunuh anak Malaysia atas dasar perkauman.

Kita diberitahu, dari masa ke semasa, tentang apa yang akan berlaku sekiranya kita menganggu keharmonian antara kaum yang kononnya begitu rapuh. Sekiranya status quo dipersoalkan maka jalan-jalan Kuala Lumpur akan sekali lagi bermandi darah. Sekiranya tidak ada undang-undang seperti Akta Hasutan dan ISA, maka sudah tentu 13 Mei akan kembali. Sudah terlalu lama kita ditakutkan dengan peristiwa 13 Mei.

Tidak dinafikan, peristiwa 13 Mei 1969 adalah peristiwa tragis yang tidak harus berulang lagi. Ianya merupakan pengajaran yang penting di dalam kita membina sebuah negara-bangsa untuk tanahair kita yang masih muda ini.

Namun sampai bila harus kita dirantai dan diheret oleh peristiwa silam? Kita harus mara kehadapan dan tidak lagi dibelenggu oleh titik hitam itu.

Kita harus bersatu padu dan menjadi sebuah masyarakat yang berbilang bangsa, berbilang agama dan berbeza ideologi namun meraikan kepelbagaian ini. Perpaduan bukan bermakna kita diasimilasi menjadi sebuah masyarakat homogeni seperti negara lain, kerana asimilasi sebegitu adalah palsu dan sudah tentu akan menerima tentangan. Tidak, perpaduan kita harus dicapai walaupun kita mempunyai kepelbagaian.

Tidak cukup untuk kita hanya melaungkan “toleransi antara kaum” sebagai matlamat kita.

Tidak cukup untuk kita mengatakan bahawa kita bersatu hanya kerana kita mempunyai rakan berlainan bangsa, atau menziarahi rumah terbuka setiap kali musim perayaan.

Perpaduan hanya akan tercapai dengan kepercayaan dan penerimaan.

Setiap di antara kita harus percaya bahawa setiap anak Malaysia mempunyai tempat di bumi bertuah ini.

Setiap di antara kita harus menerima sesama kita tanpa mengambil kira apajua perbezaan yang ada di antara kita.

Kita tidak boleh menafikan tragedi 13 Mei.

Kita juga tidak boleh melupakannya. Tetapi cukuplah ia menghantui kita selama ini. Jangan kita biarkan walau sesiapa menggunakannya lagi untuk memisahkan kita mengikut garis-garis kaum dan agama.

Marilah kita sama-sama berikrar bahawa walau apapun yang berlaku selepas ini, kita tidak akan lagi mencari keganasan sebagai jalan penyelesaian kepada ranjau yang kita tempuhi.

Marilah kita dengan yakin berjanji sesama kita bahawa kita tidak akan lagi mengangkat senjata menitiskan darah antara kita walau apapun jurang perbezaan yang ada di antara kita.

Wahai anak-anak Malaysia, sudah terlalu lama kita memanggil Malaysia sebagai ibu peritwi, terlalu lama kita tinggal bersama, tertawa bersama, menangis bersama, bersorak bersama, marah bersama, sayang bersama, kerja bersama, makan bersama, minum bersama, berjuang bersama dan berjalan menempuhi rintangan yang sama.

Sudah terlalu lama kita bersama sehinggakan kita tidak sanggup lagi melihat peristiwa 13 Mei berulang di tanahair ini, tanah tumpahnya darah kita.

Setelah 40 tahun ia menghantui kita, marilah kita nyahkan momok 13 Mei sejauh mungkin.

Tags: , ,


Syahredzan Johan adalah seorang peguam muda dan seorang rakan kongsi di sebuah firma guaman di Kuala Lumpur. Dia melihat dirinya sebagai seorang pengkritik politik dan pengulas sosial. Tetapi dia sebenarnya hanyalah seorang warga Malaysia yang mempunyai terlalu banyak pendapat. Dia adalah seorang yang patriotik, walaupun bukan dengan cara biasa seperti mengibar bendera. Dia percaya Malaysia mempunyai potensi yang hanya dapat direalisasi sekiranya rakyatnya belajar bersatu-padu dan bukannya berpecah-belah. Ikutilah Syah di Refleksi Minda.

Posted on 15 May 2009. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0.

Read more articles posted by .

Read this first: LB Terms of Use

6 Responses to Nyah kamu, 13 Mei 1969!

  1. Qama Gill

    mahat,

    do you see now what your UMNO is doing to "your" people. this racial hegemony is only political tools. the only way is to vote the current coalition out. that's all.

  2. mahat

    org melayu cakap pasal melayu sket kata perkauman,yg dap dgn mca tu mcm2 ckp pasal melayu tu tak pa pulak

    payah betul jdi melayu kat malaysia ni masa british kena paksa duk kampung,masa komunis kena bunuh sesuka hati je.Yg peliknya byk org2 cina yg masuk komunis dpt benefit plak contoh mcm kat changloon tu bekas komunis dpt tanah sbb menyerah.tak adil betul dah la bunuh org kita pastu dpt faedah plak,org kita biaq je tersadai tanpa bantuan.adil la sket.skrg plak kerajaan asyik nak bodek kaum cina je konon nak ambik undi diarg balik,org melayu yg setia dpt ape?pelik betul yg setia diabaikan yg tamak mcm org cina u nak bgi benefit plak

    fuck all rasis!!!

  3. john

    we not live in uthopia where everybody live happily ever after,but i believe that our racial issue can be solve.Tey said UMNO is racist how about DAP?MCA? they also make some very provocative staement about malays,you guys only blame malays like they is the only one responsible.Malay is been discriminated in public sector yet no one make effort.come on guys work together DAP and MCA also should be more considerate about malay sensitivity

  4. Yap

    Well said and if all umno politicians have the same thinking Malaysia will be the best place to live in. Unfortunately most of the time during UMNO general assembly, by-election and GE, umno clowns would bring up the racial issues and hatred towards the chinese just to win the malays votes.

    Most of my friends are Malays and most of them condemn what umno is/are doing to the non malays. Even Malays don't like how umno politicians enrich themselves and the majority of the malays remain poor.

    The only way out is to vote BN/umno out of the government.

    Good. Look around us esp in Perak, Why the chinese just love Nizar. Simple he is true to his words. I have attended a number of PAS ceramah and not even a word of you Chinese or Indian or Malays were brought out. Not s single word of racism. How nice to listen to PAS politician speaking. Pas attack the policies and wrong doings of the government and its machineries. This is how a matured political party gives speaks at rallies and ceramah.

  5. I agree, vince…!

    Do we see any politician mixing with the locals to get to know us better or whatever problems we have & think about….??????????????????????????

    No…! They are just busy "Datuking" & Datining" at functions only.

    The Malaysian rakyat are very "casual" actually. We "know" we are multi racial…! We were "all" born into that "Malaysian" society.

    Just so that the-powers-that-be retain their "powers", they use May 13th issue. Only by them…!

    We, the rakyat, have had our eyes "opened" wide enough to understand & know the goverment. Now……!!!!!

  6. vince

    Agree with the author that we should move on and learn from the past, but the problem plaguing our country now is not that the younger generations are having integration problems, in fact if you go out at night to many "mamak" stores, you can see our younger and older generations mingle together. If you were to asked them, they will tell you they have no problems with other races of younger generations.

    The problem is certain people from certain quarters in power are trying to use this May 13 issue to frighten the people, to keep the rakyat tense and this is the major hindrance of better integrations. If not this then religion is used, but luckily of late, PAS have been doing a wonderful job clearing this misunderstanding up and that is why you will also see many non-muslims are also supporting PAS and their muslim brothers. So, bottom line is, it is the people in power that is the stumbling block.