Below are excerpts from the grounds of judgment in Member of Parliament for Batu Chua Tian Chang, a.k.a. Tian Chua’s appeal in the Kuala Lumpur High Court against the Magistrate Court sentence in his conviction for causing hurt to a police constable and stopping him from discharging his duty two years ago.

The complete grounds of judgment can be viewed here.

tian chua bars


1. Perayu di dalam rayuan ini telah dituduh dan disabitkan dengan satu pertuduhan di bawah seksyen 332 Kanun Keseksaan kerana dikatakan telah mendatangkan kecederaan kepada pegawai awam ketika menghalang pegawai berkenaan daripada menjaiankan tugas-tugas resminya iaitu untuk menyuraikan satu demonstrasi yang berlaku pada 11.12.2007 di Jalan masuk ke Bangunan Parlimen Malaysia.

10. … Saya tidak boleh menerima cadangan peguambela bahawa PW2 sengaja mengada-adakan cerita semata-mata untuk melindungi tindakan kasar PW2 menumbuk Perayu.

12. Saya bersetuju dengan alasan Majistret bahawa PW2 bukanlah seorang saksi yang bermotif dan sengaja mengada-adakan cerita bagi menganiayai Perayu.

21. Saya bersependapat dengan Majistret yang memutuskan bahawa pembelaan Perayu semata-mata rekacipta dan penafian kosong kerana keterangan tidak dapat menyokong penjelasan yang beliau berikan.

22. Seterusnya pendapat Majistret mengenai kredibiliti dan demeanor Perayu juga patutlah disokong, di dalam penghakimannya beliau berkata berikut:

I have the opportunity to see and examine the demeanor of the accused and rule that his credibility is questionable and must be scrutinized with caution… “

36. Persoalannya ialah sama ada jumlah RM2,000 itu bermaksud denda yang bermuia dari RM2,001 ke atas? Pada pendapat saya, RM2,000 itu adalah merupakan panduan atau pun garis sempadan yang mana tidak sepatutnya diambil kira di dalam menentukan hasrat penggubal undang-undang kepada Perkara 48(l)(e) Perlembagaan Persekutuan. …


3 replies on “Cop Eating: RM 2,000.00 per bite (Tian Chua judgment)”

  1. I am usually in favor of self defense, but biting a chunk out of someone sounds… rather unnecessary. I suggest taking a page out of Mahatma Gandhi's book next time.

  2. Is it true that he took a bite out of the Mata-Mata? If it is so then we have to send him to one of those remote Afican countries to tave a taste of his own medicine.

Comments are closed.