Beberapa laporan akhbar pada 31/5/2012 menyiarkan berita bahawa Timbalan Pengerusi SPR, Dato Wan Ahmad Wan Omar menyatakan bahawa gambar karikatur tidak dibenarkan sepanjang tempoh kempen PRU 13 nanti.

Adakah mereka takut dengan karikatur? | Gambar dari http://freewebcomic.com

Dalam respon segera oleh kartunis terkenal, Zunar, beliau mengatakan bahawa beliau akan terus berkempen menggunakan karikatur.

Pertamanya, agak tidak tepat laporan Utusan dan Bernama itu kerana semakan saya mendapati tidak wujud Akta Pilihan Raya 1994. Yang ada adalah Akta Pilihan Raya 1958. Tetapi kandungan seksyen 4(a) itu tidak menjurus kepada maksud pengharaman itu. Saya fikir mungkin wartawan tersalah dengar atau tersalah catat. Yang sebenarnya mungkin seksyen yang menjadi taruhan Timbalan Pengerusi SPR adalah seksyen 4A Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954. Seksyen tersebut menyatakan:

Kesalahan mengembangkan perasaan jahat atau permusuhan

4A. (1) Mana-mana orang yang, sebelum, semasa atau selepas sesuatu pilihan raya, secara langsung atau tidak langsung, dengan sendiri atau melalui mana-mana orang lain bagi pihaknya, melakukan apa-apa perbuatan atau membuat apa-apa pernyataan dengan tujuan atau dengan kecenderungan untuk mengembangkan perasaan jahat, tidak puas hati atau pemusuhan antara orang yang terdiri daripada kaum yang sama atau kaum yang berlainan atau daripada golongan yang sama atau golongan yang berlainan penduduk Malaysia untuk mendorong mana-mana pemilih atau pengundi supaya mengundi atau tidak mengundi dalam sesuatu pilihan raya atau untuk mendapatkan atau berusaha untuk mendapatkan mana-mana orang dipilih boleh, apabila disabitkan, dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi lima tahun atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi lima tahun atau didenda tidak melebihi sepuluh ribu ringgit atau dipenjarakan dan didenda kedua-duanya.

Seksyen ini tidak menyatakan samada karikatur atau banner atau poster atau gambar yang menjadi kesalahan. Yang menjadi kesalahan adalah mengembangkan perasaan jahat atau permusuhan antara kaum yang sama atau berlainan. Justeru, hujah Timbalan Pengerusi SPR itu jelas tidak relevan.

Selain itu, apakah yang dimaksudkan ‘mengembangkan perasaan jahat, tidak puas hati atau permusuhan’? Apakah karikatur sahaja sudah cukup untuk mengembangkan perasaan jahat. Bagaimana pula dengan anak-anak kita? Nampaknya semasa musim pilihan raya nanti anak-anak sudah tidak boleh melihat karikatur di televisyen lagi jika ini tafsiran SPR. Sebab itu, saya mendapati hujah Timbalan Pengerusi SPR itu amat tempang. Itu belum lagi dipersoalkan apakah kuasa SPR untuk memberikan takrifan kepada seksyen 4A ini kerana setahu saya, hanya Mahkamah yang diberikan kuasa untuk membuat pentafsiran undang-undang.

Yang peningnya, (saya seorang peguam pun pening) bila membaca seksyen ini. Bahasanya berbelit. Tidak tahu di mana letaknya koma dan noktah. Kalau dibaca dalam satu nafas boleh bikin semput dada. Mungkin yang mendraf seksyen ini adalah orang yang gagal ujian Bahasa Malaysia. Kalau bahasanya berbelit sebegini payah, maka perlaksanaannya dalam proses pendakwaan dan perbicaraan tentu lebih sukar lagi. Sebab itu, kewujudan seksyen ini tidak digeruni samada oleh pihak yang berpolitik. Rakyat tidak faham, orang politik tidak faham, peguam tidak faham, malah hakim pun barangkali tidak faham. Sepanjang ingatan saya, belum pernah ada sesiapa yang didakwa di bawah seksyen ini semenjak seksyen ini diluluskan oleh Parlimen.

Akhirnya, SPR secara amnya, dan secara khususnya Timbalan Pengerusi SPR tidak usah memandai-mandai memberikan tafsiran kepada statut. SPR tumpukan dahulu kepada usaha pembersihan daftar pemilih yang masih kotor. Usah dihalang inisiatif dan kreativiti rakyat untuk berkempen. Jika berlaku pun perlanggaran seksyen 4A ini boleh tangkap sahaja orang yang melanggar seksyen ini dan boleh dibuat pendakwaan. SPR hendaklah ingat fungsi sebenarnya adalah untuk menjadi pengadil yang adil yang tidak berpihak kepada mana-mana parti yang bertanding.

An ordinary lawyer who aspires to be an extraordinary lawyer in new democratic Malaysia

2 replies on “Karikatur tidak boleh jadi bahan kempen PRU 13?”

  1. Syabas! Dr. Setuju dengan Dr bahawa SPR perlu tumpukan perhatiannya kepada usaha pembersihan daftar pemilih yang TIDAK BERSIH. SPR dalam laman sesawannya menyatakan Misi dan Visinya seperti berikut:
    MISI SURUHANJAYA PILIHAN RAYA MALAYSIA:
    1) Mendukung Sistem Demokrasi Berparlimen Dan Menjamin Hak Rakyat Untuk Memilih Wakil Mereka
    2) Dengan Mengurus, Mengawal Selia Dan Mengendalikan Pilihan Raya Secara Adil Dan Bebas.
    VISI SURUHANJAYA PILIHAN RAYA MALAYSIA:
    Menjadi Sebuah Institusi Demokratik Yang Cemerlang Dan Mendapat Kepercayaan Rakyat.

    Soalnya adakah SPR akan mengendalikan PilihanRaya secara adil dan bebas? Adakan SPR mendapat kepercayaan Rakyat? Kami akan dapatkan jawapan dalam beberapa minggu yang akan datang.

  2. Syabas! Dr. Setuju dengan Dr bahawa SPR perlu tumpukan perhatiannya kepada usaha pembersihan daftar pemilih yang TIDAK BERSIH. SPR dalam laman sesawannya menyatakan Misi dan Visinya seperti berikut:

    MISI SURUHANJAYA PILIHAN RAYA MALAYSIA:

    Mendukung Sistem Demokrasi Berparlimen Dan Menjamin Hak Rakyat Untuk Memilih Wakil Mereka

    Dengan Mengurus, Mengawal Selia Dan Mengendalikan Pilihan Raya Secara Adil Dan Bebas.

    VISI SURUHANJAYA PILIHAN RAYA MALAYSIA

    Menjadi Sebuah Institusi Demokratik Yang Cemerlang Dan Mendapat Kepercayaan Rakyat.

    Soalnya, adakah SPR mengendalikan PilihanRaya dengan adil? Adakah SPR masih dipercayai oleh Rakyat?

    Carilah jawapan anda dalam beberapa minggu ini.

Comments are closed.