Source from http://bit.ly/pcnSV1

Apakah Cerita mengenai Royalti Minyak & Gas di Sabah?

Adakah seseorang dari kamu benar-benar tahu apa yang di dalam perjanjian Petronas dengan Sabah mengenai royalti minyak & gas? Mengapa kita mempunyai peratusan miniscule hasil manakala kerajaan persekutuan mempunyai kebanyakan?

Itu adalah topik yang saya ingin bercakap tentang selepas ini, kerana Petronas sekali lagi menoreh daripada sumber-sumber baru dijumpai kami, saya tidak boleh membantu untuk berfikir mengenai Sabah. Di bawah Akta Pembangunan Petroleum (PDA) 1974, kerajaan Sabah telah menandatangani perjanjian pemberian Petronas hak untuk mengekstrak dan mendapat hasil daripada petroleum yang dijumpai di perairan Sabah sebagai pertukaran untuk 5% dalam hasil tahunan sebagai royalti.

Kerana sifat perjanjian itu, ia tidak mustahil untuk kerajaan negeri untuk mengkaji semula perjanjian itu dan memberi lebih banyak pendapatan dan peluang untuk Sabah. Petronas telah merebak ia sayap keluar dari Malaysia bagi hasil usaha bersama yang lebih berharga dan tinggi. Sebagai contoh, pada bulan Disember 2009, Petronas dan Royal Dutch Shell telah menandatangani perjanjian untuk membangunkan medan minyak Iraq Majnoon, dengan 60% pergi ke Royal Dutch Shell dan 40% untuk Petronas. Dan baru-baru ini, mereka juga telah memperoleh 30% kepentingan dalam GMR Tenaga Singapore Pte Ltd di Singapura. Antara permintaan yang telah dicadangkan bagi perjanjian itu adalah kenaikan perkongsian royalti minyak 20%, kerja untuk Minyak Sabah dan kontraktor Gas, dan menubuhkan industri Minyak dan Gas di Sabah sendiri.

Seperti yang saya sebutkan pada post saya sebelum ini, pembangunan Sabah-Sarawak Gas Pipeline (SSGP) adalah satu langkah besar ke arah yang berubah-ubah gaya hidup rakyat kita, terutama dari pihak luar bandar. Kita berhak lebih daripada hanya 5% daripada hasil yang diberikan ke atas sumber-sumber yang disalurkan dari negara kita setiap tahun. Malah, kita harus lebih banyak permintaan dari segi peluang pekerjaan dan juga dapat memainkan peranan yang lebih besar dalam industri. Kami tidak pendek orang yang berbakat muda yang bersemangat untuk bekerja dalam industri ini, saya menggesa orang-orang yang ketinggalan untuk menangkap peluang ini, tidak duduk dan menunggu peluang ini untuk jatuh di atas riba anda. Kami rakyat Sabah tidak boleh hanya mengulangi kesilapan dari segi yang kalah dalam urus niaga ini, dengan itu kehilangan peluang untuk berada dalam kawalan industri.

Ingat, ketika kita masih mempunyai sumber-sumber yang luas dan tetingkap kecil peluang yang dibuka semula lagi, kita tidak akan tahu apabila akan ada satu lagi peluang seperti ini pada masa akan datang

Not from a lawyer, (note: not for lawyers or about the law alone, was born in Beaufort @ Sabah as Sabah Bumiputera Write and contribute in different ways. Keep abreast about politics and current issues...

2 replies on “Perubahan dan Kepeluangan”

Comments are closed.