Solidariti untuk UKM 4! Bangkit Mahasiswa! Anda dijemput hadir ke himpunan sempena pengumuman keputusan kes “landmark” UKM4 mencabar keabsahan dan keperlembagaan AUKU – berlangsung esok, Selasa, 28 September pada jam 2.00 petang di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.


In the name of student unity and solidarity, Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) would like to invite all students and concerned citizens to attend the announcement of the KL High Court’s decision on the constitutionality of Section 15(5)(a) of the University and University Colleges Act 1971.

UKM MTKL

Salam perjuangan buat seluruh anak muda dan warga Malaysia sekalian,

Serasanya masih “panas” lagi semangat, kegembiraan, dan inspirasi kemenangan yang diraih oleh 5 orang anak muda dan mahasiswa Malaysia dalam perbicaraan kes “Bini Puaka” beberapa hari yang lepas.

Ianya secara hakikatnya telah memberikan satu simbol signifikan untuk kebangkitan gerakan mahasiswa dan anak muda Malaysia di kancah sosial dan politik. Ianya juga telah dilihat mampu untuk menggerakkan minda massa lainnya bahawa kerja-kerja kotor untuk menghalang kebangkitan kesedaran masyarakat tidak akan mampu bertapak sekalipun ianya didokong & dicatur tangan-tangan ghaib yang menguasai seluruh sistem di negara ini.
Justeru, sebagai satu usaha untuk melestarikan(continous) kebangkitan kesedaran terhadap perubahan khususnya di kalangan anak muda, Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) akan mengadakan himpunan sempena bacaan keputusan perbicaraan 4 orang mahasiswa Sains Politik UKM yang telah bertindak untuk mencabar pertuduhan kes mereka di kampus.

Untuk makluman semua, pertuduhan yang telah dikenakan ke atas mereka telah dibuat di bawah peruntukan Akta Universiti Kolej Universiti (AUKU) selepas pindaan 2009.

Ianya juga secara tidak langsung merupakan perjuangan yang digerakkan mereka untuk mencabar keabsahan(validity) AUKU yang telah maklum oleh semua, terlalu banyak melanggar hak-hak mahasiswa sebagai warganegara Malaysia, khususnya dalam bab kebebasan berpolitik.

Oleh yang demikian SMM telah mengambil pendirian untuk menyokong perjuangan 4 orang mahasiswa ini dan bersetuju untuk menganjurkan himpunan besar-besaran pada 28hb September ini, tepat jam 2 petang, sebagai satu usaha menunjukkan kesatuan kita atas nama penuntutan hak yang telah terkandung dalam perlembagaan.

Akhirnya, SMM mengharapkan agar seluruh mahasiswa, anak muda & segenap warga Malaysia agar dapat sama-sama turun ke Kompleks Mahkamah Jalan Duta Kuala Lumpur pada 28hb September ini untuk sama-sama kita dengar keputusan kes dan pada masa yang sama menyatakan sokongan untuk menolak penganiayaan yang telah dikenakan ke atas 4 orang mahasiswa UKM ini.

“Independen, Intelektual, Integriti, Responsif, Progresif”

Shazni Munir Mohd Ithnin
Pengerusi SMM

Himpunan Sempena Perbicaraan UKM4 (Keputusan Kes)

@

Lobi Utama Kompleks Mahkamah Jalan Duta, Kuala Lumpur

28 September, 2.00ptg

Sila menjemput rakan-rakan anda dan RSVP kehadiran anda melalui laman FaceBook acara ini.

Anda juga boleh mengikuti #UKM4 di Twitter untuk laporan secara langsung.

Berkaitan:

Jangan Kita Lupa UKM 4: Nak belajar pun salah ka? – Izmil Amri

One reply on “Himpunan Sempena Keputusan Kes UKM 4 – 28 September, MTKL”

Comments are closed.